Dani arhitekture u Istri 2016
Aktualnim diskusijama unutar Društva arhitekata Istre ustanovljena je želja za dvostrukim djelovanjem koje bi proširilo dosadašnju funkciju same udruge i postavilo je unutar društvenog polja u kojem arhitektura nastaje, operira i nestaje. Takvo dvostruko djelovanje proteklu se godinu provodilo između kritike i akcije brišući na taj način uske granice strukovnog i poslovnog polja na koje se današnja arhitektonska produkcija, nažalost, često svodi. Iskorištena je javna pozicija samog Društva, njegova neovisnost o tržišnim uvjetima, da se probiju diskurzivne barijere i ispita sama ideja društvenosti arhitektonskog djelovanja.
Ovogodišnji Dani arhitekture u Istri, tradicionalnoj manifestaciji istarskog Društva arhitekata DAI-SAI, posvećeni su temi „Regionalni uvjeti“ s namjerom ispitivanja mogućnosti razvijanja kulture prostora i arhitektonske kritike u lokalnim, regionalnim sredinama kao što je i istarska. Stoga je ključni događaj manifestacije dvodnevna međunarodna konferecnija u Povijesnom i pomorskom muzeju Istre u pulskom Kaštelu 25. – 26. 11. 2016. gdje će razni gosti iz Novog Sada, Podgorice, Dubrovnika, Šibenika, Zagreba i Ljubljane predstaviti svoje regionalne uvjete i arhitektonsku produkciju unutar njih.
Izložbeni program Dana arhitekture nije nikad bio bogatiji te se ove godine u mjesec dana, uz već tradicionalnu godišnju izložbu članova i aktivnosti DAI-SAI, postavlja čak šest izložbi. Sigurno je najinteresantnija ona suvremene čileanske arhitekture koja će istarskoj publici prvi put približiti arhitektonsku kulturu te južnoameričke zemlje. Sama izložba je već bila predstavljena u Veneciji na ovogodišnjem Bijenalu arhitekture te prije mjesec dana i u Zagrebu. Publici će se predstaviti i presjek radova s ovogodišnjeg međunarodnog Salona arhitekture u Novom Sadu, a izložba koja je osmišljena posebno za ovogodišnju manifestaciju dolazi iz Šibenika u produkciji sekcije mladih arhitekata Šibenika – Soba DAŠ. Na Danima arhitekture svoje će radove predstaviti i Bojana Vuksanović s Cresa, Luka Juras iz Zagreba, Marko Krojač iz Berlina i Mileta Mijatović iz Beograda te Saša Pančić, također iz Beograda.
Tijekom mjesec dana, koliko traje manifestacija Dani arhitekture u Istri, izložbe će se postaviti u Puli u MMC-u Luka, u Pazinu u galeriji LG i buffetu Bunker, u Labinu u Gradskoj knjižnici te u Poreču u Maloj galeriji Pučkog otvorenog učilišta.
IZLOŽBE
Izložba suvremene arhitekture Čilea
Revijalna godišnja izložba članova i aktivnosti DAI-SAI
Prespajanje/Rewiring: Salon arhitekture Novi Sad 2016 – izložba nagrađenih radova
Soba DAŠ: Welcome to Šibenik
Saša Pančić: Dinamička ravan
Bojana Vuksanović: Dock Culture
Marko Krojač, Mileta Mijatović: Zaludgraditelj
Luka Juras: 3DD
Pula, MMC Luka, 24.11.-15.12.
Pazin, Galerija LG i buffet Bunker, 1.12.-8.12.
Labin, Gradska knjižnica, 9.12.-15.12.
Poreč, Mala galerija Pučkog otvorenog učilišta, 16.12.-23.12.
Sve se izložbe otvaraju u 19 sati
MEĐUNARODNA KONFERENCIJA „REGIONALNI UVJETI“
Povijesni i pomorski muzej Istre – Kaštel, 25. – 26. 11. 2016.
Petak, 25. 11. – Prvi blok konferencije u 17 h
Soba DAŠ (Šibenik): Predstavljanje grupe
Dijana Vučinić (Podgorica): Zašto RE-USE? – „Void or substance“
Slobodan Jović (Novi Sad): DaNS – Društvo arhitekata Novog Sada
Davor Bušnja (Dubrovnik): Rub i središte
Subota, 26. 11. – šetnja središtem grada, 10 h
Edna Jurcan: Pulska arhitektonska baština 20. stoljeća
Subota, 26. 11. – Drugi blok konferencije u 17 h
Maroje Mrduljaš: Turizam i modernizam
Aleksandar Bede: U paru za društvo – arhitektura Sibina Đorđevića i Milene Stanković Đorđević
Luka Skansi: Vladimir Braco Mušič i arhitektura velikog mjerila
———————————————————-
Svi događaji su besplatni i otvoreni za javnost.
Pokrovitelji Dana arhitekture u Istri:
Grad Pula-Pola, Istarska županija – Odjel za kulturu
Potpora godišnjih aktivnosti:
Uljanik grupa d.d., Sto, ABS, Green Point, Knauf, ITV Murexin, Grupa Tehnomont, zanatska zadruga ZanatopremaRijeka, UPI 2M, Oris – Kuća arhitekture
Suradnici u programima:
Povijesni i pomorski muzej Istre, Pučko otvoreno učilište Poreč, Pučko otvoreno učilište Pazin, Gradska knjižnica Labin, Hrvatsko drušvto interdisciplinarnih umjetnika, Društvo arhitekata Novi Sad, Društvo arhitekata Šibenik, CZentrifuga Berlin, Matrijaršija Zemun, zadruga Praksa
DETALJAN OPIS PROGRAMA I AUTORA
Izložbe:
Revijalna godišnja izložba članova i aktivnosti DAI-SAI-a
U sklopu tradicionalne godišnje izložbe članova DAI-SAI-a, od kojih ove godine svoje radove izlaže jedanaest autora, svoje djelovanje predstavit će i redovne aktivnosti Društva kao što su programi „Djeca i arhitektura“, „Otvoreni grad“ i „Inicijativa Višnjan“. U sklopu izložbe prezentirat će se i zbornik ovogodišnjih aktivnosti Društva arhitekata Istre koji su uredili Jasmina Bašić, Breda Bizjak, Marta Bognar i Emil Jurcan.
Manifest, monogradivost, preoblikovanje, pejzaž – suvremena arhitektura Čilea
U posljednja dva desetljeća čileanska arhitektura je u kontekstu nacionalnog i međunarodnog svijeta umjetnosti i kulture postala jedno od najuzbudljivijih mjesta arhitektonske produkcije. Ova izložba zagovara tezu da se diskurs te produkcije oslanja na disciplinarnu i kulturnu raspravu koju autori postava svode na četiri teme iz naziva izložbe.
Voditelj ovog projekta je Hugo Mondragón; istraživački tim su činili Pedro Alonso, Umberto Bonomo i Macarena Cortés koji su ujedno i kustosi izložbe, zajedno s Andreom Ambrosom. Postavljanje izložbe u Puli ostvareno je u suradnji s Oris – Kućom arhitekture u Zagrebu.
Prespajanje/Rewiring: Salon arhitekture Novi Sad 2016 – izložba nagrađenih radova
Ovogodišnji 20. Salon arhitekture Novi Sad realiziran je kao mjesto susreta arhitektonske produkcije zemalja postjugoslavenskog prostora, kao i susjednih zemalja Mađarske i Rumunjske. Manifestaciju je pokrenulo i realiziralo Društvo arhitekata Novog Sada (DaNS), a izložba je izvorno bila postavljena u neiskorištenoj novosadskoj željezničkoj stanici.
Welcome to Šibenik
Izložba prikazuje Šibenik u bliskoj budućnosti u obliku stripa sastavljenog od diplomskih radova članova sekcije mladih arhitekata Društva arhitekata Šibenik (Soba DAŠ)
Soba DAŠ je sekcija mladih Društva arhitekata Šibenik osnovana u listopadu 2012. godine.
Ciljevi Sekcije su predstavljanje i afirmiranje mladih šibenskih arhitekata i studenata arhitekture i njihovih radova na arhitektonskoj i kulturnoj sceni grada Šibenika, ali i šire.
U svom djelovanju Sekcija organizira i provodi projekte koji su od interesa za članove Sekcije i građane Šibenika, a sve s ciljem uključivanja mladih u probleme gradskog prostora te pokušaja da se isti riješe.
Dinamička ravan
Video rad “Dinamička ravan” beogradskog likovnog umjetnika Saše Pančića napravljen je kao dio projekta “Otvoreni grad” i premijerno će se prikazati na Danima arhitekture u Istri 2016. Tema rada je zatrpavanje arheološkog nalazišta u Kandlerovoj ul. u Puli koje se sukcesivno snimalo u određenim fazama tijekom trajanja zatrpavanja. Umjetnik se ovim radom fokusira na određenu urbanu ravan nad kojom povijest vrši dinamičke promjene, svojim sadržajem on problematizira pojam pamćenja, povijesnog toka i njegovog krajnjeg smisla. Ujedno, rad postaje važna arhivska dokumentacija i dokument preobrazbe grada.
Saša Pančić (Mostar, 1965) diplomirao je slikarstvo na Fakultetu likovnih umjetnosti u Beogradu 1989., a na istom fakultetu 1992. magistrirao crtež. Imao je preko dvadeset samostalnih i više kolektivnih izložbi u zemlji i inozemstvu, a od 2007 do 2010 obavljao je funkciju predsjednika Udruženja likovnih umjetnika Srbije. Radovi Saše Pančića nalaze se u javnom prostoru i u kolekcijama: Grada Beograda / Grada Sofije / Kolekcija “Telenor“, Beograd / Muzej „Macura“, Beograd / Kolekcija Claude de Saint Pierre, Pariz / Kolekcija Kevin Cottell, Los Angeles / Aula Beogradskog dramskog kazališta / Park skulptura „Kakslauttanen“ Laponija – Finska / Kolekcija Galerije New Moment, Beograd / Kolekcija GalerijeThalberg, Zurich / Kolekcija Galerije Lamusee, Tokyo /.
Zaludgraditelj
Izložba sitotisak grafika Marka Krojača (CZentrifuga Berlin) i Milete Mijatovića (Matrijaršija Zemun) posvećena arhitektu Bogdanu Bogdanović.
Dock Culture
Izložba arhitektice Bojane Vuksanović dio je inicijative je za očuvanje plutajućeg “Doka-9”, jedinog preostalog objekta ove vrste iz Austro-Ugarske ere u svijetu. Projekt daje okvire na koji način bi dok potencijalno mogao biti transformiran i integriran u kulturnu i urbanu “scenu” kao industrijski artefact koji prenosi autentičnu priču u okviru kulturne povijesti. Izložba je bila postavljena od 28.06. do 04.07. u Galleriji HUIU Hrvatskog Udruženja interdisciplinarnih umjetnika u Puli, a projekt je izabran za galerijski postav Hrvatskog Dizajnerskog Društva u Zagrebu za 2017. godinu.
Bojana Vuksanović je diplomirala arhitekturu 2003. godine u Edinburgu, a post-diplomski studij 2005. u Barceloni na ETSAB-u. Nakon niza godina provedenih u inostranstvu, zadnjih godina živi na otoku Cresu gdje se freelance bavi arhitekturom i dizajnom. Prethodno je radila za Studio Libeskind Berlin, Reiach and Hall Architects, Edinburgh, JM-Architects, Edinburgh, freelanced for Cloud-9, Media-Tic Project, Barcelona, Icosis Architects, Edinburgh, Zeroarchitecture, Italy, Underground City XXI Labin, Cresanka.dd Croatia, istovremeno razvijajući /nCodon platformu.
PREDAVANJA:
Soba DAŠ: Predstavljanje grupe
Prezentacija dosadašnjeg rada sekcije Soba DAŠ, uz osvrt na situaciju u Šibeniku i na probleme s kojima se grupa susretala.
Soba DAŠ je sekcija mladih Društva arhitekata Šibenik osnovana u listopadu 2012. godine.
Ciljevi Sekcije su predstavljanje i afirmiranje mladih šibenskih arhitekata i studenata arhitekture i njihovih radova na arhitektonskoj i kulturnoj sceni grada Šibenika, ali i šire.
U svom djelovanju Sekcija organizira i provodi projekte koji su od interesa za članove Sekcije i građane Šibenika, a sve s ciljem uključivanja mladih u probleme gradskog prostora te pokušaja da se isti riješe.
Dijana Vučinić: Zašto RE-USE? – Void or substance
Dijana Vučinić je arhitektica – osnovala je interdisciplinarnu arhitektonsku praksu DVARP. Njen rad bazira se na istraživanjima urbanih promjena u gradskoj sredini i turističkim područjima u razvoju, na crnogorskoj obali i sjeveru. Osnivačica je ljetnje škole arhitekture KotorAPSS koja je zamišljena kao edukativna platforma za daljnje istraživanje i razvoj urbanih struktura koja okuplja arhitekte, profesore i studente iz cijelog svijeta. Dijana Vučinić je kustosica crnogorskog paviljona na 15. Bijenalu arhitekture u okviru kojeg je s kustosima Bart Lootsm i Katharinom Weinberger razvila projekt Solana Ulcinj. Ova je arhitektica jedna od autora crnogorskog postav Treasures in Disguise na 14. Venecijanskom bijenalu arhitekture koja je pokrenula mnoga pitanja na domaćem planu razvoja zapostavljenih struktura u gradovima. Predavačica je na Fakultetu za politehniku na Univerzitetu Donja Gorica, a gostujuća je predavačica na Univerzitetima i simpozijumima u inozemstvu i u Crnoj Gori. Trenutno vodi Odjeljenje za razvojne projekte u urbanizmu i arhitekturi u vladi Crne Gore s portfeljem koji obuhvaća arhitetkonske konkurse, projekte razvoja kulturne baštine i druge projekte koji se odnose na razvoj arhitekture i urbanizma u Crnoj Gori.
Slobodan Jović: DaNS – Društvo arhitekata Novog Sada
Društvo arhitekata Novog Sada (DaNS) najveće je arhitektonsko strukovno udruženje u Vojvodini, koje radi u kontinuitetu od 1960. godine. Jedna od glavnih funkcija Društva je od početka bila popularizacija arhitekture na javnoj kulturnoj sceni, a najprepoznatljivija manifestacija svakako je Salon arhitekture Novi Sad. Društvo od 1982. godine izdaje DaNS – časopis za arhitketuru i urbanizam, koji je do sada izašao u 80 brojeva. O aktualnim dešavanjima, programima te planovima za budućnost govorit će Slobodan Jović, predsjednik Društva.
Arhitekt Slobodan Jović student je doktorskih studija na Fakultetu tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu. Svoje radove izlagao je na Salonima arhitekture, domaćim i međunarodnim izložbama. Dobitnik je nekoliko priznanja na međunarodnim i nacionalnim arhitektonskim natječajima, kao i specijalnog priznanja u okviru Nagrade „Ranko Radović“ za dizajn i koncept izložbenog postava Departmana za arhitekturu i urbanizam na manifestaciji Mikser dizajn ekspo 2009. godine. Autor je nekolicine znanastvenih i stručnih radova, predstavljenih na konferencijama, te u stručnim i znanstvenim časopisima. Od 2016. godine je predsjednik Društva arhitekata Novog Sada.
Davor Bušnja: Rub i središte
Okosnica predavanja je problematiziranje „stvarnog“, nametnutog i prihvaćenog odnosa centra i periferije. Fizičke i društvene uvjetovanosti tih odnosa preispitat će se putem projekata vlastite prakse, kroz djelovanje Društva arhitekata Dubrovnik i aktivnosti novoosnovane udruge Placa – kolektiv za istraživanja o prostoru.
Davor Bušnja diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu 2003. godine. Nakon rada u Zavodu za arhitekturu pri AF Zagreb i u uredu njiric+ arhitekti, otvara vlastiti ured u Dubrovniku. Dobitnik je više nagrada na urbanističkim i arhitektonskim natječajima. Od 2008.do 2011. te od 2015. nadalje radi kao asistent na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu.
Edna Jurcan: Pulska arhitektonska baština 20. stoljeća
Arhitektonska baština moderne Pule proteže se kroz četiri društvena i stilski vrlo različita i jasno odvojena razdoblja – austrijsko, talijansko, jugoslavensko i hrvatsko. Budući da je suvremena arhitektonska baština Pule, uz iznimku zgrade pošte, devalorizirana i zanemarena, namjera šetnje je upoznati reprezentativne primjere iz svakog od navedenih stilova, utvrditi njihove vrijednosti te pokrenuti raspravu o mogućnostima reprezentacije pulske suvremene arhitekture. Šetnja se provodi pod stručnim vodstvom arhitektice Edne Jurcan.
Edna Jurcan (Pula. 1982.), fotografkinja je i arhitektica, koja radi i djeluje u pulskoj zadruzi Praksa. Diplomirala je arhitekturu na sveučilištu u Veneciji IUAV s temom „Arhitektonski vodič Pule 1850. –1990.“ Taj rad je bio nastavak izložbe i projekta „Talijanska moderna arhitektura u Puli 1930. – 1940.“ koji je realizirala 2006. godine u suautorstvu s Emilom Jurcanom. Jedna je od suosnivačica Pulske grupe i voditeljica je zbora Praksa.
Maroje Mrduljaš: Turizam i modernizam
Sredinom 1960-ih godina urbanizacija i modernizacija Jugoslavije su na svom vrhuncu, dešavaju se na čitavom teritoriju zemlje, kako u velikim urbanim centrima tako i na periferiji. Postavljenjem jasne strategije prostornog razvoja obale turistička arhitektura postaje poligon za istraživanja i eksperimente koji, u svojim najboljim primjerima, nadilaze praktički sve ostale tipologije arhitekture. Tako krajem 1960-ih i početkom 1970-ih, u manje od desetak godina, dolazi do izuzetno brze evolucije arhitektonskih istraživanja u rasponu od visokog modernizma, preko strukturalizma, do regionalističkih i postmodernih tendencija. Iako se nakon ratova u regiji turizam u Hrvatskoj približio predratnim ekonomskim performansama, danas neki od arhitektonski ponajboljih kompleksa stoje ruševni i napušteni. Dana problematika razmatrana je u dva projekta: izložbi i knjizi Holidays after the Fall (Michael Zinganel et al.), te dokumentarnoj seriji Betonski Spavači (autori Saša Ban, Maroje Mrduljaš, Nevnka Sablić, Miljenka Čogelja i Dana Budisavljević). U predavanju će se ocrtati evolucija tipologija turističke arhitekture, te naznačiti glavna kretanja u urbanizmu i oblikovanju interijera.
Maroje Mrduljaš je arhitekt i kritičar arhitekture i dizajna. Odgovorni je urednik časopisa Oris, te autor brojnih knjiga, između ostalih: Modernism-in-Between, Mediatory Architectures of Sociaist Yugoslavia, Dizajn i nezavisna kultura te Suvremena hrvatska arhitektura – testiranje stvarnosti. Bio je kustos ili kokustos više izložbi, među kojima su: 3LHD-interkacije (MSU Zagreb), Lifting the Curtain (Bijenale arhitekture, Venecija, 2014), Balkanology (S AM, Basel) i druge. Objavljivao je u raznim internacionalnim časopisima za arhitekturu na svim kontinentima osim Afrike. Dobitnik je tri nagrade Udruženja hrvatskih arhitekata „Neven Šegvić“.
Aleksandar Bede: U paru za društvo – arhitektura Sibina Đorđevića i Milene Stanković Đorđević
Sibin Đorđević (1926. – 2013.) i Milena Stanković Đorđević (1924. – 2015.) bili su arhitektonski par iz prve posljeratne generacije studenata na beogradskom Arhitektonskom fakultetu. Nakon diplome su krenuli s radom za državu i ubrzo su dospjeli u Novi Sad, 1953. godine, gdje su tijekom narednih desetak godina izveli neke od najznačajnijih primjera modernističke i funkcionalističke arhitekture toga doba u gradu. Na poziv svojih prijatelja i kolega iz Zapadne Njemačke, Sibin i Milena odselili su se u Stuttgart 1963. godine, gdje su ostali i takođe radili za državni biro. Nasljeđe Sibina i Milene leži u onoj arhitektonskoj praksi koja je generirana unutar šireg društvenog projekta, te je namijenjena istom tom društvu i lokalnoj zajednici. Bedeova knjig, koja je rezultirala radom unutar artist-in-residence programa Akademije Schloss Solitude u Stuttgartu, sadrži katalog njihovog stvaralačkog opusa, kako u Jugoslaviji tako i u Zapadnoj Nemačkoj, a dobila je priznanje na 38. Salonu arhitekture u Beogradu
Aleksandar Bede je doktorski kandidat na IUAV u Veneciji gdje se bavi proučavanjem urbanih i teritorijalnih modernizacija Novog Sada i Vojvodine. Bio je sudionik nekoliko inicijativa na polju nezavisne kulturne scene u Novom Sadu s organizacijama Centar_kuda.org, Stelth.ultd, Grupa za konceptualnu politiku Novi Sad, itd. Osim knjige o arhitektonskom paru Đorđević suautor je i knjige Latentnost u gradu: Praznine u Novom Sadu, zajedno sa Dafne Berc i Lucianom Basaurijem.
Luka Skansi: Vladimir Braco Mušič i arhitektura velikog mjerila
Vladimir Braco Mušič bio je jedan od zadnjih velikih urbanista prošlog stoljeća, ne samo na teritoriju bivše Jugoslavije. Dugogodišnji direktor Urbanističkog zavoda SR Slovenije, soautor je (skupa sa Marjanom Bežanom i Nives Starc) paradigmatskih stambenih kompleksa BS7 u Ljubljani, Splita 3 i rajona Maribor Jug. Njegov urbanizam je vrlo kompleksan spoj različitih urbanističkih modela i iskustava, jedna vrlo zanimljiva mješavina međunarodnih i domaćih ideja. Predavanje će biti fokusirano na teoretskoj pozadini Mušičevih projekata.
Luka Skansi, povijesničar arhitekture, docent na Univerzitetu u Rijeci (Odsjek povijest umjetnosti). Njegova istraživačka područja su talijanska arhitektura 20. stoljeća, ruska i sovjetska arhitektura i arhitektura u bivšoj Jugoslaviji. Mnogi su arhitekti postali predmetom njegova stručnog bavljenja: Carlo Scarpa, Aldo Rossi, Gino Valle, Pier Luigi Nervi, Myron Goldsmith, Jože Plečnik, Nikolaj Ladovskij, Mojsej Ginzburg, Peter Behrens. Bio je gostujući istraživač na kanadskom Canadian Center for Architecture u Montrealu i gostujući profesor na Arhitektonskim fakultetima u Ljubljani, Beogradu i Veneciji.