Valfresco S1124

Terra magica glazbeni je projekt koji zavrjeđuje puno više

30.08.2009. 00:00; ; Početna / Kultura / Terra magica glazbeni je projekt koji zavrjeđuje puno više
144sl_071808195049.jpg

Prošlotjedni napis o završnom koncertu 6. Terra magica glazbenog festivala i istovremena  izvrsna kritika Glasa Istre iz pera Nuše Hauser, te Hrvatskog radija, studio Pula, autorice dr. Lade Duraković,  na koncert Shanghai Quarteta iz SAD dižući koncert na vrh ovogodišnje porečke i jadranske koncertne sezone, ponukali su nas da malo podrobnije upoznamo ovaj mladi porečki glazbeni program.

Organizator Terra magica glazbenog festivala je porečka udruga Musicistra, ista ekipa koja početkom ljeta organizira porečku Zlatnu sopelu.

Terra magica glazbeni festival osnovan je 2004. godine. Osnovale su ga porečke pijanistice Martina i Terezija Cukrov, obje, nakon porečke osnovne, odnosno pulske srednje glazbene škole, s diplomom zagrebačke Muzičke akademije (Branko Sepčić i Ljubomir Gašparović) te magisterijem na prestižnom njujorškom Mannes College of Music (Jerome Rose) a Terezija uskoro i s doktoratom sveučilišta Rutgers (Susane Starr i Daniel Epstein).

Od prvog trena festival čine dvije aktivnosti: ljetna glazbena akademija namijenjena usavršavanju mladih glazbenika iz klavira, violine, violončela te komorne glazbe i iz nje proizašlog niza koncerata festivalskog karaktera visoke umjetničke razine koje su nazvali Poreč Classics.

Osnova cijelog projekta je glazbena akademija, škola usavršavanja kao jedan od mogućih odgovora na teško i skupo školovanje glazbeno nadarene djece. Glazbeno obrazovanje, već na razini osnovnog, zahtijeva stalno usavršavanje, a da se na razini srednjeg ili višeg i ne govori, a koje se u redovnoj nastavi ne može realizirati iz mnogo razloga. Stoga, umjesto da nadarena djeca s ovih prostora odlaze u svijet u potrazi za znanjem to se znanje nastoji približiti ovim prostorima.

Polaznici su učenici osnovnih i srednjih glazbenih škola te studenti i postdiplomci konzervatorija i glazbenih akademija bez obzira na nacionalnost. U radu ljetošnje Akademije održane od 27. srpnja do 18. kolovoza, uz 6 pasivnih polaznika, mahom učitelja osnovnih i srednjih glazbenih škola, aktivno je u sva tri tjedna sudjelovalo ukupno 40-ak učenika i studenata iz Hrvatske, Slovenije, BiH, Kosova, Austrije, Njemačke, Mađarske, Bjelorusije, Latvije, Rusije, Ukrajine, Kine, SAD,  Italije i Gruzije.  Neki su došli na tjedan neki ostali cijelo vrijeme, neki na sat-dva. Uzrast polaznika varirao je od 15- do 40-godišnjaka, od polaznika osnovne škole do diplomanata i polaznika magisterija.

Terra magica je započela 2004. u Vrsaru, u tamošnjoj osnovnoj školi. Već sljedeće godine, blagonaklonošću Valamara i njihovog hotela Diamant, seli u Poreč gdje Valamar postaje glavni sponzor osiguravajući svoju kongresnu dvoranu te ostale dvorane za nesmetan rad Akademije. Instrumente (glasoviri) osigurava, dijelom kao sponzor, dijelom uz naplatu, tršćanska firma Rossoni. Financijski opstaje zahvaljujući prvenstveno uplatama samih polaznika te financijskom podrškom Turističke zajednice Grada, Grada Poreča i Istarske županije. No da bi projekt bio do kraja uspješan  trebao bi veći broj polaznika što objektivno, s obzirom na raspoloživi prostor, fizički nije moguće (ove su godine bili prisiljeni odbiti nekoliko polaznika seminara iz violine zbog nemogućnosti osiguranja prostora za nastavu), te znatniju financijsku podršku.

Uz stručan rad, bitnu značajku Akademije čini zajedništvo polaznika i profesora, pri čemu se nastoji prevladati barijera profesor-student posebno kod mlađih polaznika. Iz toga proizlazi da su zajednički koncerti polaznika, ali i samostalni koncerti profesora, bilo recitali bilo komorni sastavi, svojevrstan zajednički stvaralački čin svih trenutno prisutnih glazbenika. Premda Akademija djeluje u ciklusu od jednog tjedna, dobar dio polaznika produži svoj boravak a dio njih se opetovano vraća, neki već četvrti puta zaredom.

U proteklih 6 godina predavači su bili mnoga značajna imena suvremene glazbene pedagogije i glazbenog podija: Jerome Rose (Mannes College, New York), Solomon Mikovsky (Manhattan School of Music i Columbia University NY), Vladislav Kovalsky (Monmouth konzervatorij, New Jersey), Dmitry Rahmanov (Chicago College),  Emmanuel Jovianney Cruz (Univerzitet Manila, Filipini),Yuan Sheng (Centralni konzervatorij Peking), Urara Mogi (Japan, SAD) Oleksandr Semchuk (Italija/Ukrajina), Zoran Jakovčić (Iova University, SAD), Konstantin Bogino (Pariz), Marina Horak (Sveućilište u Ljubljani), Vasilij Meljnikov (Ljubljana)… Komornom glazbom bavili su se Međunarodni orkestar mladih iz SAD i Japana, gudački kvarteti Maia i Shanghai kvartet itd. Svi su oni, izuzev prof. Mikovskog, i koncertirali (Upisali smo navedena imena u Google. Nevjerojatno o kojim je osobama riječ. Pokušajte i vi, nije teško.).

I polaznici su iz raznih zemalja: običaj je nakon koncerta zajedničko sjedenje izvođača i polaznika. Nakon jednog koncerta 2007. godine na terasi porečke pizzerije Dali okupljeno društvo Terra magice, uz zajednički engleski, međusobno je  komuniciralo čak na 9 jezika: hrvatskom, engleskom, ruskom, talijanskom, njemačkom, francuskom, japanskom, španjolskom i slovenskom ne računajući još katalonski i galego (jezik španjolske Galicije).

Koncerti Poreč Classics rezultat su orijentacije Festivala da svaki profesor treba izvesti koncert, bilo kao samostalni recital (pijanisti) bilo u kakvom komornom sastavu što nalaže vrlo pažljivo biranje predavača jer nisu svi vrsni predavači ujedno i vrsni solisti a niti su svi vrsni solisti ujedno i vrsni pedagozi. Stoga su ovi koncerti na visokoj umjetničkoj razini i kvalitetom u mnogome  nadilaze svakodnevicu ustaljenog hrvatskog ljetnog muziciranja, izuzev možda onog u Dubrovniku. Ovi se koncerti održavaju u Eufrazijevoj bazilici ili njezinom atriju, ovisno o programu i u svakom slučaju obogaćuju ljetni glazbeni život Poreča ali i drugdje: u Vrsaru, Medulinu, Kraljevici, Krku, Hvaru…

Posebni su koncerti polaznika organiziranih  kao interne produkcije premda mnogi i od njih nadilaze mnoge ljetne koncerte ne samo na našoj obali. Primjerice, ljetošnji gudački kvartet završnog koncerta činili su: 1. violina – diploma konzervatorija u Beču i upi na magisterij na Mannes College u NY; 2. violina – diploma konzervatorija u Latviji i trenutno magisterij na Mannes College; viola, – trenutno magisterij na Konzervatoriju Franz Liszt, Budimpešta; cello – aktualni čelist Shanghai quarteta iz SAD. Ove se produkcije organiziraju u dvorani hotela u kojem Akademija djeluje (što čini zaseban hotelski sadržaj namijenjen hotelskim gostima), kao matineje u atriju Eufrazijane, a dosadašnjih godina i u Grožnjanu, Novigradu, Sv. Lovreču…

Projekt Terra Magice nije zamjena i konkurencija obrazovnolm programu već njegova nadopuna, posebno za nadarenu djecu. Koncerti Poreč Classics nisu konkurencija ili zamjena postojećem, već proširenje i obogaćenje ljetne kulturne ponude i ljetnog glazbenog života Grada o čemu svjedoči podrška programu na razini Turističke zajednice, Grada i Županije. Stoga bi normalno bilo očekivati da projekt naiđe i na punu suradnju gradske ustanove koja brine o glazbenom školstvu i koncertnom životu Grada, POU. I zbilja, prve godine postojanja, 2004. koncerti su sastavni dio koncertne sezone u Eufrazijani a vrlo je značajan broj polaznika Ljetne akademije iz gradske Glazbene škole. Bilo je to vrijeme gđe Gordane Restović. Nakon njezina odlaska s funkcije ravnateljice stvari su pošle potpuno neželjenim pravcem: počinju podmetanja, opstrukcije, ignoriranja s jedinim ciljem onemogućiti koncerte, premda su razlozi neshvatljivi. Broj polaznika iz porečke škole  se znatno osipa, jer djeca trebaju odmarati.  Zavist, ljubomora, nije jasno, jer cijeli projekt ima cilj obogaćenja određenog segmenta života Grada nikoga ne ugrožavajući. Najprije potpisivanje peticije u Zagrebu protiv „izvjesnog gospodina koji u Poreču organizira Terru magicu", Kad to nije uspjelo, program se pokušava osujetiti na način da se u dogovorene termine Terra magice ulazi točno po danima s programom Dana Scarlattia kao dijela Koncertne sezone u Eufrazijani u potpunosti ignorirajući program Terra magica. Na intervenciju kod ravnateljice dobili su odgovor da se premjeste u Sabornicu (u kojoj su za koji dan trebali postaviti Annale). Strpljivošću uspjeli su prevladati problem (o svrsishodnosti muzikološkog pristupa jednom autoru u špici turističke sezone bolje ne govoriti). Poreština.info je o svemu ovome pisala 2007. godine na istom mjestu. Godinama predlažu zajednički sastanak i dogovor. Odgovora nema, prijedlozi se ignoriraju. Nude se koncertni programi kao programi Sezone u Eufrazijani. Koncerti su visoke umjetničke razine, a uz to i značajno jeftiniji: za ove umjetnike ne treba plaćati putne troškove, dnevnice, skupi smještaj jer su oni već tu kao predavači Akademije. Turistička zajednica je krajem ljeta 2007. organizirala zajednički sastanak svih organizatora ljetnog kulturnog života u Gradu. Došli su svi izuzev predstavnika POU. Premda je termin njima podešen „opravdali" su izostanak godišnjim odmorima! Kako bi se koncerti zaustavili i onemogućili uvlače se i druge institucije. Koncertna sezona u Eufrazijani ima u pravilu jedan koncert tjedno. S dva koncerta ide se u vrijeme trajanja Terra magice i traje do kraja njezinog programa a s razloga što je Biskupjia ograničila broj koncerata u Eufrazijani. No, na sreću suradnja s Biskupijom  uvijek je bila dostojnoj razini. Najdrastičniji je slučaj iz ove godine. Budući je bilo došlo do izvjesnih problema oko domicila Akademije u „Diamantu" organizatori su se obratili POU i Glazbenoj školi za pomoć. Odgovor je, dakako, negativan: tijekom ljeta izvodit će se radovi na sanaciji kanalizacije, odnosno bojat će se škure, odnosno doći će orkestar za kolji treba osigurati prostor. Ali i naivan i omalovažavajući: u recesijskoj godini, cijeli program investicija kao osmislila je voditeljica Glazbene škole, inače dobar, savjestan i perspektivan mladi glazbenik (25) ali bez dovoljnog pedagoškog iskustva a o iskustvu u osmišljavanju i vođenju investicija da se i ne govori i koja je tu funkciju netom preuzela. Odgovor je tim besmisleniji kad se zna da toj osobi to uopće nije nadležnost. Čudno, jer ulazak u prostor OGŠ ne bi bio besplatan. Srećom, pa su problemi na relaciji sponzorstva Valamara i Diamanta oko prostora Akademije i smještaja umjetnika prevladani (Neptun, Rubin). Novac, međutim, za djelomični najam instrumenata završio je na računu firme iz Trsta umjesto da ostane u Gradu, što mi se čini logičnijim. To da nikakvih radova nije bilo i da ništa i nije bilo planirano ne treba posebno isticati.

Za korištenje novog glasovira, smještenog u Bazilici, nakon dogovora s ravnateljicom i uputama profesionalnim pijanistima, vjerojatno formalnim, jer pijanistima od karijere, koji su, usput i suradnici njujorškog Steinway salona glasovira, o tehničkim karakteristikama, vrijednosti i načinu čuvanja instrumenta, čini mi se suvišnim, organizatori su upućeni na odgovornu osobu u POU. Tu počinje posebna priča kad osoba, čije je znanje o glazbi, premda je zadužena za organizaciju koncerata, usuđujemo se reći, u najmanju ruku diskutabilno, a o glasoviru toliko da ga ipak razlikuje od dobro ulaštene kutije, degutantno, histeričnim glasom povrijeđene taštine drži predavanje o vlasničkim odnosima u odnosu na glasovir i njegovom čuvanju itd. 

No da stvar nije tako crna, treba reći da je kuća kao cjelina, a posebno tehnička ekipa POU, spremna na suradnju bez zadrške, da bi većina učitelja OGŠ, svjesna vrijednosti rado podržala projekt. (Takav je odnos prema osobama koje su svojevremeno osmislile Koncerte u Eufrazijani i postavile glazbenu školu, a same organizatorice Terra magice bile učenice i, zajedno sa sestrama Petercol, prve odnijele glas o Školi izvan porečkih, istarskih i hrvatskih granica. Ili možda baš zato?)

Da zaključim. Terra magica je vrijedan projekt. Ako ga želi zadržati, ovaj Grad mora smoći snage da pomogne u prevladavanju negativnosti, u stvari stava malog broja osoba, prvenstveno na dobrobit Grada, gradske OGŠ i njezinih učenika, naročito u vrijeme kad OGŠ poduzima određene napore za prerastanje u srednju glazbenu školu, gdje Terra magica može biti snažna odskočna daska prema realizaciji ove ideje. Upornošću nekolicine porečkih entuzijasta, zahvaljujući razumijevanju Grada, TZ i Županije a posebno Valamaru,  Terra magica a time i Poreč, postaje prepoznatljivom na međunarodnoj ljetnoj glazbenoj karti. Stoga odgovorni trebaju smoći snage kako bi se osigurao nesmetan razvoj ovog projekta, tim više što su problemi odnosa lako rješivi a nije ni riječ o velikim financijskim sredstvima.

i.v.